הפקת ספר של תולדות המשפחה

מערכת שורש  כח סיוון, תשפא  6/8/2021

לאור המומחיות של סופר הצללים הוא יודע אילו שאלות לשאול את האנשים המבוגרים לגבי תולדות המשפחה, מה לומר להם כדי שידברו על רובד זה או אחר
.......................

הפקת ספר של תולדות המשפחה

תולדות המשפחה
בני משפחה שמגיעים בעיקר בסופי שבוע לסבא ולסבתא המבוגרים, נהנים לשמוע את הסיפורים שקשורים לעברם. כל הסיפורים הללו מתובלים בהמון פלפל ומלח, המבוגרים מוסיפים להם קורטוב של צחוק או של עצב על פי המקרה. לכן בני הבית ובעיקר הצעירים יושבים מסוקרנים ומקשיבים לסיפורים המרתקים ויוצאי הדופן. דרך הטבע היא שהאנשים המבוגרים ילכו לעולמם בגיל 120 ואז יוצר מצב שכל הזיכרונות הללו ייעלמו, הצעירים לא יזכרו את הפרטים בכל המקרים ולכן תולדות המשפחה ייעלמו עם השנים.

לאור החשיבות הרבה שבני המשפחה חשים כלפי זקני השבט, הם מבינים שהם צריכים לעשות מעשה מסוים כדי לשמר את סיפור משפחתי כיוון שהוא כה ייחודי. אחת הדרכים המוצלחות היא הכנה של ספר אשר מתעד הן במלל והן בצילומים את מה שקרה בעבר לכל אחד מבני המשפחה. החוויות אשר חווה כל אחד כאן בישראל לאור הקשיים הרבים שהיו במדינה או בחו"ל, אם הוא עלה ארצה בגיל צעיר, הסיפורים הם יוצאי דופן וחשוב שאנשים ישמעו על כך ובמיוחד דור ההמשך והדור הצעיר, שאינם מכירים את כל הסיפורים אלא רק חלק מהם.

תהליך כתיבת ספר על תולדות המשפחה

כדי לבצע עבודה ראויה ואיכותית, ההמלצה היא להיעזר באנשי מקצוע אשר מבצעים הליך זה עם משפחות רבות ברחבי ישראל. התהליך כולל כמה וכמה מפגשים פרטניים שבהם סופר הצללים נפגש עם האנשים המבוגרים והם מספרים לו את כל קורות החיים שלהם, מהילדות ועד ההווה. לאורכם של כל המפגשים, סופר הצללים מקליט את השיחות, או כותב אותן כדי שיוכל לערוך את כל המידע ולהפיק את ספר תולדות המשפחה שכולל פרקים רבים על פי סדר כרונולוגי. כשהקורא נחשף לפרק אחרי פרק, הוא מבין את רוח הדברים, מבין מה קדם למה ומדוע קרה מקרה זה או מקרה אחר.

הסיפורים המשפחתיים

לאור המומחיות של סופר הצללים הוא יודע אילו שאלות לשאול את האנשים המבוגרים לגבי תולדות המשפחה, מה לומר להם כדי שידברו על רובד זה או אחר. בשיטה זו הם נזכרים במקרים ובנושאים רבים ולכן העבודה הופכת להרבה יותר מקצועית. מכיוון שבגיל המבוגר קל יותר לזכור דברים שקרו בעבר הרחוק מאשר אלו אשר התרחשו לא מכבר, השאלות הנקודתיות מעוררות אצלם מידע שהם שכחו לחלוטין. הם בעצמם מתפלאים שנזכרו בתחום מסוים שהדחיקו לאורך שנים רבות, כיוון שלא היה נעים לדבר עליו.

הפקה של המוצר המוגמר

בסיום הקלדת כל פרקי הספר, האנשים המבוגרים עוברים עליהם ובמקרים רבים זה מזכיר להם מידע נוסף שהוא חשוב. יש גם מקרים שבהם הם מחליטים לגרוע פרטים מסוימים עקב סיבות אישיות שלהם. בסופו של דבר מתבצעת הגהה ועריכה סופית ולאחר מכן מדפיסים את הספר.

קבלת הספר סיפור משפחתי של תולדות המשפחה כרוכה בהתרגשות רבה והמבוגרים מחלקים לכל ילד, לכל נכד ולכל נין עותק אחד שיישאר בביתם לעולם ועד.